Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand

Geschreven door VITO-Nederland

Persbericht Logistieke Alliantie nav MIRT 22 November 2024

Infrastructuur op kantelpunt: voorkom een Nederlandse stilstand

e infrastructuur die onze samenleving (en die van buurlanden) draaiende houdt, piept en kraakt steeds ernstiger. De Logistieke Alliantie waarschuwt dat we afstevenen op een crisis zoals Duitsland die doormaakt: een vastgelopen netwerk, decennia achterstallig onderhoud en een economische schadepost van miljarden die ieder jaar duurder uitpakt als we niet nu handelen. Terwijl de samenleving groeit, blijft cruciale actie uit. Tijd om de ogen te openen en te handelen, voordat het te laat is.

Sluipende crisis onder de radar
Hoewel Nederland bekend staat om zijn efficiënte logistieke ketens waardoor de samenleving soepel kan lopen, stapelen de signalen van stagnatie zich op. Sluizen en bruggen vallen uit, wachttijden voor binnenvaartschepen rijzen de pan uit, en goederenstromen over het spoor blijven dalen. Alleen al de vertragingen op snelwegen, waterwegen en spoorlijnen veroorzaken jaarlijks zo meer dan 1,7 miljard euro aan economische schade – een bedrag dat ieder jaar oploopt. En toch blijven investeringen in beheer en vernieuwing achter. Dit is geen incidenteel probleem, maar een structureel falen.

Duitse valkuil
In Duitsland heeft decennialang uitstel van investeringen geleid tot een verouderd en overbelast infrastructuurnetwerk. Het land kan de huidige vraag nauwelijks aan. Reparatie is een dure operatie die tientallen jaren zal duren. Nederland bevindt zich op eenzelfde pad, tenzij we nu rigoureus gaan investeren. Knooppunten in de knel: symptomen van een groter probleem Het probleem beperkt zich niet tot enkele locaties, maar bedreigt het hele logistieke systeem: • A15 Rotterdam: als slagader van de Nederlandse samenleving is deze route een nationaal knelpunt geworden. • Spoorvervoer: het vervoeren van goederen per spoor (1 trein is ca 50-55 vrachtwagens!) is met bijna 12% gedaald, ver van het duurzame modal optimum-doel dat we beogen. • Binnenvaart: schepen liggen stil door schaalvergroting en falende bruggen en sluizen. Dit holt de betrouwbaarheid van onze waterwegen uit.

Van woorden naar concrete daden
De Logistieke Alliantie doet een indringende oproep aan de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, die maandag vergadert over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT): het is vijf voor twaalf. We hebben geen luxe voor verdere vertraging. De Tweede Kamer moet nu ingrijpen om een structurele crisis te voorkomen. Dit vraagt om: 1. Onmiddellijke actie voor beheer, onderhoud en vernieuwing van verouderde infrastructuur. 2. Innovatieve oplossingen om vertragingen door stikstofuitstoot te minimaliseren, zodat vergunningstrajecten niet langer een blokkade vormen. 3. Versnelde uitvoering van 17 gepauzeerde grote infrastructuurprojecten, zoals beloofd in het Hoofdlijnenakkoord, maar met een duidelijke tijdlijn, concrete prioriteiten én een dedicated projectteam voor een onconventionele en doortastende aanpak.

Economisch en maatschappelijk failliet dreigt
De stilstand die nu op de loer ligt, raakt niet alleen de logistieke sector, maar alle Nederlanders. Het vertraagt de bouw van woningen, belemmert de bevoorrading van winkels en zet zelfs onze rol in de Europese defensieketen via spoor en weg onder druk. De samenleving kan niet functioneren zonder een robuust logistiek systeem. Zonder daadkracht dreigen we de aansluiting te verliezen – niet alleen met Europa, maar ook met de toekomst.

Maak van Nederland niet het volgende Duitsland. De tijd van uitstellen is voorbij. Het is tijd voor actie.

 

Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u, ook buiten kantooruren, contact opnemen met Renate Wijmenga via 062 9076 802 of 079 346 7373 of r.wijmenga@evofenedex.nl De Logistieke Alliantie bestaat uit 17 partners die zich inzetten voor logistiek en handel(sketens) en voor het vestigingsklimaat en verdienvermogen van Nederland: evofenedex, TLN, VNO-NCW, MKB Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, ProRail, Deltalinqs, ORAM, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland, NVB (binnenhavens), VRC, KVNR, VITO, ACN en Schiphol.

Deel dit bericht met je netwerk