Aanhoudende krimp spoorgoederenvervoer vraagt dringend om actie én visie

Geschreven door VITO-Nederland

Aanhoudende krimp spoorgoederenvervoer vraagt dringend om actie én visie

‘De recente brief van het kabinet over de toekomst van het spoor is een gemiste kans, gelet
op de grote nood in het spoorgoederenvervoer’, aldus de Logistieke Alliantie. ‘Er is acuut
een duidelijke visie en bijbehorende financiële investeringsagenda nodig om de
aanhoudende krimp van het goederenvervoer te stoppen en het spoor weer aantrekkelijker
te maken voor vervoerders. En dat is nodig voor zowel het milieu als voor de economie.’
Deze boodschap verstuurde de Logistieke Alliantie in een brief aan de Tweede Kamer, in
aanloop naar het debat over spoorgoederenvervoer op woensdag 15 januari.

Kabinetsbrief mist ambitie!
De brief is een reactie op de recente Kamerbrief van de staatssecretaris Jansen van Openbaar
Vervoer en Milieu over de nadere uitwerking van het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer.
Volgens de Logistieke Alliantie had deze brief wel een stuk ambitieuzer gemogen en is het in
deze vorm een gemiste kans. Zo bevat de brief geen concrete toezeggingen voor nieuw beleid.
De voorgenomen keuze voor het scenario ‘gestage ontwikkeling’ betekent daarnaast de facto het
loslaten van werkelijk elke ambitie. Ook worden de groeidoelstellingen uit het eerdere
‘Maatregelpakket Spoorgoederenvervoer’ met deze brief feitelijk losgelaten en raken de ambities
vanuit het Europees beleid (o.a. de Green Deal) compleet uit zicht. De Logistieke Alliantie is
teleurgesteld dat ondanks alle positieve inzet vanuit de spoorsector, samen met omwonenden,
er zo weinig ambitie uit de beleidsvoornemens blijkt.

Grote zorgen over aanhoudende krimp
De Logistieke Alliantie maakt zich grote zorgen over de aanhoudende krimp van het
spoorgoederenvervoer, waar vanuit milieu- en economisch oogpunt juist een omgekeerde
beweging nodig is. Spoorvervoer geeft immers nauwelijks CO2-uitstoot en is samen met de
andere vervoersmodaliteiten keihard nodig om de logistiek te laten functioneren als
bloedsomloop van de economie. Vooral cruciale routes zoals de Havenspoorlijn en de
goederencorridor naar Zevenaar zijn een groot aandachtspunt.

Betrek bedrijfsleven bij keuzes rond Basisnet en emplacementen
De Logistieke Alliantie steunt het voorstel van staatssecretaris Jansen om te komen tot een
Robuust Basisnet. Hiermee komt er eindelijk duidelijkheid over het veilig vervoer van gevaarlijke
sto􀆯en waar de transportsector behoefte aan heeft. Ook staat de Logistieke Alliantie achter het
emplacementenproject waarmee uniformiteit en duidelijkheid komt voor de omgeving over de
veiligheid op spooremplacementen. Hiermee worden publieke middelen bespaard die gebruikt
kunnen worden voor de duurzame bereikbaarheid van Nederland. Wel roept de Logistieke
Alliantie de Staatssecretaris en de Tweede Kamer op te zorgen dat naast departementen (IenW,
VRO, KGG), IPO en VNG ook het bedrijfsleven, logistieke partijen en de havens hier als
belangrijke partners intensief bij de verdere invulling van het basisnet te betrekken. Het
bedrijfsleven wordt nu alleen benoemd bij het voortzetten van convenanten over Chloor,
Ammoniak en BLEVE vrij rijden. ‘Door meer partijen te betrekken wordt beter gekeken naar het
gehele logistieke systeem, waar spoorgoederenvervoer een belangrijke schakel in is.’, aldus de
Logistieke Alliantie.

 

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u, ook buiten kantooruren, contact opnemen met Renate Wijmenga via 062
9076 802 of 079 346 7373 of r.wijmenga@evofenedex.nl

De Logistieke Alliantie bestaat uit 17 partners die zich inzetten voor logistiek en handel(sketens)
en voor het vestigingsklimaat en verdienvermogen van Nederland: evofenedex, TLN, VNO-NCW /
MKB Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, ProRail, Deltalinqs, ORAM,
Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland, NVB (binnenhavens), VRC,
KVNR, VITO, ACN en Schiphol.

Deel dit bericht met je netwerk